Stark = Vacker. Möt Susanne Gustafsson!

Intervju i tidningen Fitness sommarnummer 1996.

Susanne är rödhättan som far fram som en frisk fläkt där hemma i Västerås. Vi tog pulsen på den 1,59 korta tjejen som är stark inifrån och ut!

Många av oss som tränar har förebilder som vi ser upp till och strävar efter att se ut som. Säkert är Sussi Gustafsson, 25, en förebild för många, att hon mår bra inifrån och ut syns lång väg. Hon sprudlar av energi. (Att sedan det röda håret inte är rött i verkligheten är en annan sak…)

VI TJEJER BEHÖVER VARA STARKA

Sussi har uppnått en sund livsstil och balans i sin träning och kost.
”Jag började träna gymnastik när jag var fem men drabbades av en kotförskjutning i ryggen när jag var 15 och slutade därför” berättar Sussi.
”Efter det provade jag på lite allt möjligt; basket, fotboll, karate, jazzdans…
Men det var aerobics jag fastnade för. Jag tycker om just att det är en målinriktad träning där man ‘vet vad man får’. Då var ju aerobics ganska outvecklat, ogenomtänkt, med höga sparkar och helt andra belastningar än idag, men visst var det kul redan på den tiden”.
”Jag började också styrketräna med hjälp av en vän som fick mig att släppa mina fördomar mot styrketräning, jag hade hållit mig ifrån gymet fram till dess. Men jag upptäckte att styrketräning är oerhört viktigt. Man behöver inte bli ‘bullig’ och stor!”
Idag är aerobics- och styrketräningen en del av Sussis vardag. Hon arbetar med support på ett dataföretag om dagarna och därefter är det skönt att komma iväg och röra på en trött och stel kropp.
”Vi tjejer behöver vara starka för att orka, ofta har vi svaga ryggar till exempel. För mig handlar träningen om just välbefinnandet, men visst är en del av målet också att se bra ut. De två sakerna hänger ju ihop”, säger Sussi.
”Har man som vana att gå och träna istället för att sätta sig i soffan när man kommer hem på kvällarna har man också lättare att hantera stress”, fortsätter hon. ”Jag tycker att det är synd att så många tjejer bara strävar efter att bli tunna, efter de modell-ideal man ser i vecka- och modetidningar”, säger hon allvarligt. ”Det är inget sunt ideal.”

”VAR INTE RÄDD FöR STYRKETRÄNING!”

Sussi har goda råd till dig som tränar.
”Var inte räddför gymet!”, tipsar hon. ”Det skulle hjälpa om gymen hade enkla instruktioner för maskinerna så att tjejerna inte avskräcks av det tekniska; att det verkar för svårt. Men var inte rädd för att fråga om du undrar!”, säger Sussi och fortsätter med ännu ett bra tips:”Många tränar tyvärr utan att tänka och känna. Man kör sina set, men glömmer att känna musklerna och rörelserna. Känn efter, så blir du mer medveten om vad du gör och lär dig mer om din kropp och effekterna av träningen. Jag tror också mycket på variation!”, slår Sussi fast. Vissa tycker att ett problem med träningen är att man missar så mycket annat. Tycker Sussi att hon försummar något?
”Både min pojkvän och många av mina vänner tränar, så dem träffar jag ändå, men däremot kan jag känna att jag tyvärr inte hinner träffa många av mina andra vänner. Jag skulle gärna vilja hinna med att utföra andra sporter som jag också är nyfiken på. Jag klättrar och dyker ibland, men inte så ofta som jag skulle vilja. Det vore också kul att köpa en mountainbike och bara sticka ut och cykla ibland”, skrattar Sussi.

”JAG HAR LÄRT MIG HUR MAN ÄTER VETTIGT”

Sussi har lyckats få sunda matvanor, men det har inte alltid varit en självklarhet. ”Jag var i Västindien under ett par månader -92 och när jag kom hem hade jag gått upp åtta kilo, då fick jag en tankeställare”, berättar Sussi.
”Jag har lärt mig mer och mer om hur man äter vettigt. Det är ju så synd på träningen när man äter fel. äter du rätt når du snabbare och bättre resultat.”
Sussi äter smart. Hon undviker fett i veckorna; använder lättost istället för smör eller tar Keso på mackan, äter grovt bröd och dricker Minimjölk.
”Man vänjer sig vid lättare vanor och saknar till slut inte allt det där feta. Men jag kan unna mig något extra gott på helgerna tack vare de sunda vardagarna!”, skrattar Sussi.
”Man ska också försöka tänka på att verkligen få i sig protein, något som tjejer kan vara dåliga på. Vi tar hellre tomatsås till pastan än kyckling..”.
”Mitt tips är att sluta banta! ät ordentligt, gärna ofta; kanske fem gånger om dagen, då slipper du också hungerkänslorna däremellan. ät en rejäl lunch och ta med dig sunda mellanmål till jobbet eller skolan” säger Sussi.

”JU MER MAN KAN DESTO BÄTTRE!”

Sussi har spännande framtidsplaner. Kläder är ett stort intresse, men eftersom hon inte kan sy så känns förstås ett sådant yrke avlägset… Istället blir hon mer och mer sugen på en annan dröm:
”Jag är väldigt intresserad av allt inom friskvård och skulle gärna gå en sådan utbildning. Ju mer man kan desto bättre! Att arbeta som friskvårdskonsulent vore spännande”, suckar Sussi längtande.
Vi håller tummarna för att hon gör verklighet av sin dröm och önskar henne lycka till, för vi är säkert många som kan tänka oss att få lite fler tips av Sussi!