D-vitamin – äter vi för lite?

Hitintills har man pratat om D-vitamin mest för den viktiga roll i benbildandet. Och frågan är om vi får i oss tillräckligt med D-vitamin. Vi som bor här uppe i mörka, kalla norden hör utan tvivel till riskgruppen. På våra breddgrader är det endast under sommarhalvåret som vi får D-vitamin från solen. För även om solen skiner på en klarblå himmel dessa vinterdagar så står den inte tillräckligt högt för att ge oss D-vitamin. Man räknar med att det är från maj till september/oktober som solen bidrar med D-vitamin. Så under sommaren borde vi bunkra upp D-vitamin och exponera vår bleka hud. Men vad gör vi då? Livrädda för de farliga strålarna så smetar vi in oss i solkrämer som gör att ca 95% av D-vitaminen inte når oss. Vi behöver exponera vår hud 20-30 minuter varje dag under sommarhalvåret för att bunkra upp. Det är inte lätt eftersom det är väldigt mycket prat om hudcancer så vi får helt enkelt försöka sola med förnuft och inte bränna oss. D-vitaminet är fettlösligt och lagras i fettdepåerna. I en studie av Alicia Wolk kan man se att D-vitaminvärdena sjunker under senare delen av året.
Det är spännande att man nu börjar intressera sig för D-vitamin på idrottsnivå. D-vitaminets betydelse för våra muskelceller är vad forskarna riktar in sig på. I en nyligen utkommen översiktartikel i Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports drar forskaren Bruce Hamilton från Watar slutsatsen att det finns stöd för att D-vitamin spelar en betydelsefull roll för skelettmuskulaturen. Man ser positiva effekter på såväl prestationsförmågan som skadeprofilen hos tävlingsidrottare som får D-vitamintillskott. Man har även sett en ökning i tvärsnitt på de snabba typ 2 fibrerna hos äldre muskelsvaga patienter efter sex månaders D-vitaminsupplimentering. Det finns också mycket tankar om D-vitaminets roll i en förbättring av balans, reaktionstid och muskelstyrka.
En utlandsresa till solen skulle alltså inte sitta helt fel eller så blir det till att äta mycket D-vitaminrik mat.
Ål, Lax, Makrill, Sill, Sardiner, Gös, Abborre, äggula, kantareller, lätt och mellanmjölk, Margariner

Rekommendationerna som gäller idag är att barn upp till två år och äldre över 60 år ska ha 10 mikrogram och barn från 3 år och vuxna 7,5 mikrogram. Man ser över rekommendationerna efter att Finland ökat sina rekommendationer och det pågår studier på barn för att se om man behöver öka rekommendationerna för D-vitaminet.

Jag ser fram emot fler spännade studier på D-vitaminets betydelse!
Ha en härlig dag!

Kommentera