Dags att göra små mikropauser när man sitter och jobbar…

I en gammal artikel i DN kan man läsa att ca 70 % av vår vakna tid sitter vi stilla. Vi sitter på jobbet, sitter i bilen, sitter framför datorn eller tv:n. Sedan kanske vi tränar ett pass på gymmet då och då. Av dygnets 24 timmar sover vi i snitt 8, strosar omkring i 6,5 timmar, rör oss rejält en halvtimme och sedan sitter vi helt stilla i 9 timmar. Och den stillasittande livsstilen kan inte kompenseras med att vi tränar ett pass utan vi behöver röra på oss under dagen, få igång den där vardagsmotionen, utöver en planerad träning.

I en studie av nära 9 000 människors tv-tittande har nyligen visat att den som sitter framför tv:n mer än fyra timmar om dagen har nästan 50 procents högre risk att dö i förtid jämfört med den som bara tittar två timmar om dagen. Och när det gäller död i hjärt-kärlsjukdom är risken 80 procent högre. Även en ny svensk studie har visat att personer som tar bilen till jobbet löper 74 procents högre risk att drabbas av hjärtinfarkt än de som går, cyklar eller åker kollektivt.

När det gäller vikten så har man sett att man kan öka energiförbrukningen med 50 procent om man reser sig upp istället för att sitta. Alltså bara genom att börja stå upp och arbeta två timmar om dagen, kan man gå ner 10 kg i vikt på ett år. Bara höja det höj- och sänkbara bordet och upp och stå med andra ord. Och så skyller man på kosten – nej det är klart att den är superviktig men det är otroligt att det går att öka energiförbrukningen så mycket genom så lite.

I nya amerikanska studier har man sett att det enzym (lipoproteinlipas, LPL), som ska ta hand om förbränningen av blodfetter, stängs av när vi sitter still längre stunder. Vilket gör att koncentrationen av plackbildande fetter i blodet ökar och därmed risken för åderförkalkning och hjärt-kärlsjukdomar. Vilken fördel att inte ha skrivaren i sitt rum utan i ett rum längre bort så att man MÅSTE gå.

Det är dags att tänka till och få in mer rörelse i vardagen,det är helt klart.

Jag tror också på att en varierad kost med mycket fullkorn, fiber, grönsaker/rotfrukter, frukt och bär samt mycket fisk kan göra oss gott! DN tog också upp hur det råder delade meningar om hur man ska äta för att må bra. Lågkolhydratdieter kan vara effektiva för att uppnå snabb viktminskning, men det höga innehållet av mättade fetter och bristen på fibrer i sträng LCHF-kost (low carb high fat) och Atkinskost gör många forskare oroade. Hälsokonsekvenserna på sikt anses vara oklara. En ny studie från Uppsala, baserad på 900 män som följts i tio år, visar att en kost med litet kolhydrater och mycket mättat fett kan leda till förtida död. En sådan är även gjord på kvinnor för något år sedan med likande resulat. En ny stor studie från USA, baserad på 85 000 kvinnor och 45 000 män, visar även den på liknande resultat, enligt DN.

Det gamla uttrycket – man kan äta allt men inte alltid – kanske inte är så tokigt!

Ha en skön helg full av rörelseglädje!
Susanne

Kommentera